Wednesday 3 December 2008

Mit første post på dansk

Ja, jeg starter intensive dansk undervisning i morgen, så skal jeg begynde at skrive lidt mere dansk her, ikke ;o)? Jeg synes at det er nu på tide at jeg forbedre både mit talt og skrevet dansk, især når jeg har boet her i næsten 12 år allerede... . Og nu har jeg også masser af tid til at lære rigtigt dansk, før jeg starter på arbejder igen.

Men hvorfor taler jeg ikke flydende dansk efter så mange år her, spørger du. Det er en godt spørgsmål, og jeg har nogle grunde...ok, ok...undskyldninger for det. Først og fremmest, lad mig siger at jeg kan godt forstår og læser dansk. Måske ikke 100% (80%), men jeg kan godt klar det. Det er bare sværere for mig til at tale og skrive på dansk, og det er derfor at jeg vil gerne have undervisning til det nu.

Sagen er, at jeg arbejder i et firma som bruger engelsk som arbejssporg i næsten 11 år. Der er kun 2 ud af 10 kolleger som er dansk, og 2 mere som er dansk talere. Derfor, taler vi mest på engelsk i kontoret. De fleste af mine venner er internationale mennesker, eller er danskere, som taler godt engelsk. Så er det bare nemmere for os til at taler på engelsk, og mine dansk venner vil også gerner forbedre deres engelsk. Martin hjælper ikke så meget i den her afdeling også. Vi taler dansk til hindanden for ca. 10-15min om dagen, og så skifter vi ubevidst tilbage til engelsk. Det er bare nemmere, og der er ingen grunde til stor misforståelse, da engelsk er mit første sporg alligevel.

Jeg ved godt, at mit skrevet dansk i denne post er ikke 100% korrect dansk, men jeg håber at du, som en dansker eller en som kan forstår dansk, kan godt forstår hvad jeg skrive nu. Det er et svært sprog, men jeg er tillid at jeg vil blive godt nok til det en dag, for at arbejder i et firma som kræver flydende talt og skrevet dansk.

Ønske mig held og lykke til det!